Následující text předestírá mé osobní zkušenosti, kdy jsem vybírala optimální osobní účet pro mě – tj. pro mladého člověka. Mladí lidé se stávají v současnosti stále více atraktivní cílovou skupinou bankovních institucí, tak proč toho nevyužít a nepodívat se po co nejideálnějších podmínkách?

Sepsala jsem informace a zkušenosti, které jsem získala, když jsem si plánovala zřídit osobní účet zdarma. Vzhledem k tomu, že studuji, jsem se především zaměřila na běžný účet pro studenty. Věřím, že tím třeba někomu dokážu pomoci při jeho vlastním hledání optimálního produktu.

Vyznat se ve spletité nabídce není úplně jednoduché, i když na druhou stranu je třeba být za tuto nabídku zároveň vděčný, protože dříve takovéto možnosti vůbec neexistovaly.

Moje kritéria

Stanovila jsem si svá kritéria, která jsem vnímala jako zásadní a bez jejich naplnění by pro mě osobní účet ztrácel své opodstatnění. Prvním z nich byla možnost elektronického bankovnictví, protože plánuji docházet do banky naprosto minimálně, a to pouze ve skutečně nevyhnutelných případech.

Druhým kritériem pak byla absence poplatků za vedení účtu, protože mám s tím své předchozí negativní zkušenosti, kdy jsem si výsledně spočítala nemalou finanční částku, kterou jsem ročně musela bance přenechat. Poplatky jsou často neopomenutelným zdrojem příjmů bankovních institucí, a to nechci podporovat.

Především velké bankovní domy jsou známé svou neochotou upustit od poplatků za prosté vedení účtu, takže není v tomto ohledu na škodu porozhlédnout se i po možnostech, které nabízí rychle se rozvíjející a v současnosti ziskové nízkonákladové banky. Patří mezi ně například Equa Bank, Air Bank nebo mBank.

Bankomaty pokud možno všude

Třetím mým kritériem bylo maximum bankomatů pro vybírání peněz, protože nejsem zvyklá si z účtu vybírat větší částku najednou. Bojím se případného okradení a nenosím tak s sebou moc peněz v peněžence. Když je potřebuji, plánuji si kdykoliv a kdekoliv operativně vybrat z blízkého bankomatu.

Je mi lhostejné, zda budou patřit mé bance či mně má banka umožní vybírat z bankomatů jiných subjektů. Nechci však za tuto akci platit nadbytečné poplatky, protože by se mi to v mém případě v konečném součtu velmi nevyplatilo. Mé nájezdy na bankomaty jsou totiž časté. Při výběru z bankomatu v zahraničí ocením tento proces bez poplatků při výběru vyšší částky, protože rozumím, že vybírání nízkých částek by se již bance skutečně nevyplatilo.

Novum nízkonákladových bank

Není nutné tyto nové banky vylučovat z výběru osobního účtu s poukázáním na jejich krátkou historii na českém finančním trhu, neboť tu dokáží plně vyvážit svou nabídkou, kdy se stávají pro ostatní již obávanou konkurencí. A právě to, že mají omezený počet kamenných poboček a tím i jejich zaměstnanců, se stává jejich výhodou.

Pravda, pro starší lidi využívání online bankovnictví často není příjemné (ačkoli i to se mění), avšak pro mladého člověka je to naopak ideální varianta komunikace s bankou. Za mě jsou tedy nízkonákladové banky volbou prvního kroku.

Moje hodnocení

Možnosti nízkonákladových bank jsem shledala jako velmi zajímavé. Musím se přiznat, že jsem do současnosti ještě finální rozhodnutí neučinila, ale velmi se blížím k volbě mBank.

Oslovil mě konkrétně jejich osobní účet zdarma, ale nechám si to ještě projít hlavou. Jak se říká: spěchej pomalu a při výběru finančních produktů by to mělo platit o to více 😉

Napsat komentář