Vláknocementová střešní krytina patří mezi nejvýhodnější alternativy k tradičním betonovým, keramickým nebo plechovým krytinám. Je lehká, nevyžaduje ztužení střešní konstrukci a s životností se pohybuje na úrovni nejméně tří desetiletí.

Po dostavbě a zkolaudováni mého domu jsem chtěla nechat dobudovat ještě garáž. Auta by neměly stát jen tak na hezké oči venku. Postavená měla být na místě, kde dost fouká a když prší, šlehá tam déšť o duši. Potřebovala jsem tedy takové řešení, které bude zvládat takové náročné podmínky v nevlídném prostředí a zároveň aby to bylo levnější a praktičtější než keramická nebo plechová krytina. Na výběr jsem dostala mezi plechovým nebo moderním Eternitem.

Střešní krytina i jako fasádní obklad

Nemám ráda ten zvuk pukající plechu. Ten, když svítí slunce a on se nahřeje a když začne chladnout, tak praská. Stavitel mi proto doporučil, abych na střechu garáže a její opláštění nechala použít vláknocementové desky na fasády CREATON. Když řekl, že je to v podstatě Eternit, lekla jsem se, protože vím, že ten původní materiál, ze kterého se tato krytina vyráběla, působil na vznik rakoviny. Ujistil mě, že tento moderní materiál je složený z cementové směsi, celulózy, mletého vápence a umělých vláken.

Z nabídky barevných provedení jsem si vybrala to, které se podobá břidlicích, přičemž ten rozdíl v ceně mezi přírodní břidlicí a vláknocementovými deskami je obrovský. Protože – dokud každý kus krytiny z přírodní břidlice je originál přizpůsoben podle projektu klienta, maloplošné šablony jsou typizované a jejich použití je univerzální.

Nižší cena, méně dřeva, dobrý design

Tyto maloplošné vláknocementové šablony jsem viděla položené i na střechách rodinných domů. Jsou vkusné, hladké a vypadá to přirozeně a pěkně. A určitě to nepotřebuje takovou střešní konstrukci jako máme například my na domě. Ale naše střecha nese betonovou krytinu, musí být silná. Líbí se mi, že se dá použít i při složitějších střešních konstrukcích, na zastřešení vikýřů, vystouplých střešních oken, vypadá to tak organicky a není to ta keramická bobrovka, která, když se navrství, je tak těžká. Všechno to stojí spoustu peněz, jednak krytina a pak i dřevo na krov a laťování.

Když jsem se stavitelem vybírala dodavatele, řekl mi, že tato vláknocementová krytina se používá i při rekonstrukčních pracích historických budov, kde byl položen původní eternit. Že s ohledem na původní vzhled není dobré používat klasickou bobrovky, protože i konstrukce krovů tam je přizpůsobena právě tímto drobným šablonám.

Na fasádu garáže jsem vybrala typ se strukturovaným povrchem a na zastřešení hladkou verzi od profesionálů CREATON. Když se mě ptali, jestli chci německou nebo francouzskou, trochu jsem zůstala v rozpacích. Líbily se mi ty obdélníkové. Nemám ráda příliš ostré tvary francouzských modelů, byla bych z toho nervózní. První vzorky, které mi ukázaly, se mi zdály docela tenké, až jsem se bála, že když budou padat kroupy, zda jim tato krytina dokáže odolat. Stavitel mě ale ujistil, že při dvojitém krytí se nic takového stát nemůže. Záruku má 10 let a spotřebu na metr čtvereční zhruba 13 kusů.

Moderní eternit zdraví neškodí

Vysvětlili mi, že krytina pod původním názvem Eternit se kladla nejen na střechy, ale velmi dobře posloužila i jako fasádní obkladový materiál, především v oblastech, kde domy bičuje nevlídné počasí. Maloplošné šablony jako alternativa k těžkým střešním krytinám dává široké možnosti použití a od dob, kdy se ve výrobě této krytiny nepoužívá nebezpečný azbest, je i po zdravotní stránce bezproblémová.

Maloplošné šablony se svým tvarem a barevností podobají drahé, ale velmi kvalitní krytině z břidlice, u níž je každý kus originálem – ale to už jsem věděla. S náročností na únosnost krovu je výhodnější, protože při pokládce oproti například keramické zatíží střechu čtvrtinovou váhou. Stavebník ale musí zajistit, aby na vnitřním povrchu krytiny nekondenzovala voda, která by mohla poškozovat nosnou konstrukci, a tak výrazně zkrátit i životnost celé krytiny.

Při výběru zastřešení garáže jsem se rozhodla právě pro vláknocementové variantu střešní krytiny CREATON. Na výběr jsem měla z obdélníkového, kosočtvercového a čtvercového modelu s obloukem. Vzala jsem obdélníkovou klasiku, ale na střechách jsem hojně viděla i kosoštvrorcový variantu. Jde o nehořlavou krytinu, takže splňuje i ty nejnáročnější podmínky na bezpečnost. A i když obsahuje syntetická vlákna, není třeba se obávat.

Pozor na opotenú krytinu a odvětrání

Jednou z dalších výhod je, že pokládka této krytiny se dá realizovat i při velmi nízkých sklonech střechy. S příslušnou izolací pod krytinou ji neproteče ani tající sníh. Při samotné výstavbě garáže stavitel dbal i na to, aby byla krytina ze spodní strany dobře odvětraná, aby se nepotila. Kdyby vlhkost pronikla do dřeva, resp. dřevěné konstrukce a garáž by velmi dlouho nevydržela. Všechny ty komponenty, které k tomu stavebníci doporučují, jsou důležité, přece jen, nechci po pěti letech řešit problém s tím, že při tom nebo tamtom jsem při výstavbě řekla ne, jen aby se ušetřilo.

Vystavěna garáž nám od předání hotové stavby slouží už pár let. Počasí za ten čas někdy opravdu pořádně zuřilo. Jak nám bylo doporučeno, při takové nižší stavbě je občas dobré, abychom stáhli nečistoty z krytiny – aby se tam nevytvářely usazeniny. Keře, které jsme osadili kolem garáže, se již vrší za ten čas skoro až po střechu – takže občas třeba. Je to podle mých představ a půjčku, kterou jsem si na garáž vzala, budu mít o chvíli splacenou. Tak pevně věřím, že jakmile ji splatím, bude mi garáž bez zásadní údržby sloužit i nadále, ještě alespoň dalších deset – patnáct let.

Zanechat Odpověď

